Begeleidingskunde, waarom ?
Een essentieel onderdeel van mijn begeleiding is het helder formuleren van de vraag die door iedereen wordt erkend. Wat speelt er in de organisatie of in het team. Of is er sprake van een individuele coachingsvraag? Waar liggen de uitdagingen, en wat blijft onbesproken? Door deze vragen te stellen, help ik bij het blootleggen van de verschillende lagen binnen een situatie. Soms zijn er spanningen of onuitgesproken zaken die de samenwerking beïnvloeden. Ik creëer een veilige ruimte waarin deze thema’s bespreekbaar worden gemaakt en waar de betrokkenen de vrijheid voelen om hun perspectieven te delen.
In mijn werk draait het niet alleen om het oplossen van praktische vraagstukken, maar ook om het verkennen van de onderliggende betekenissen en overtuigingen die mensen hebben. Dit proces van betekenisgeving leidt vaak tot nieuwe inzichten en zorgt ervoor dat veranderingen niet oppervlakkig blijven, maar dieper doorwerken in de dagelijkse praktijk.


Mijn begeleiding creëert een ruimte voor reflectie en vernieuwing, waarin betrokkenen de kans krijgen om anders naar hun situatie te kijken. Dit geeft niet alleen nieuwe inzichten, maar ook nieuwe handelingsmogelijkheden.
Met mijn begeleiding help ik individuen en organisaties om opnieuw verbinding te maken met wat echt belangrijk is, zodat veranderingen niet alleen effectief, maar ook duurzaam en gedragen zijn.

Jolanda Heijmans;
“Arne heeft ons begeleid bij een veranderproces waarin er naast het zakelijk doel ook aandacht was voor de emoties van een ieder. Met behulp van verschillende theorieën, maar vooral door het neerzetten van een veilige setting zijn we stap voor stap verder gekomen in het proces en is alles boven tafel gekomen. Dit resulteerde in een eindresultaat waar iedereen tevreden over was. De kracht van Arne zit in het luisteren, doorvragen, aandacht hebben voor iedereen maar ook het proces voor ogen houden, nieuwe input geven om over na te denken en betrouwbaar zijn. Daarbij heeft Arne oog voor de context van het vraagstuk en kan zo ook vanuit meerdere perspectieven het vraagstuk mee aanvliegen.”